Friday, December 24, 2010

Nisab Zakat Emas

Aku ada hantar email kepada Lembaga Zakat Selangor mengenai pengiraan zakat emas. Sekarang ini pelaburan emas memang semakin menjadi-jadi hotnya. Alhamdulillah email dijawab dengan memuaskan dan mudah difahami. Syabbas LZS. Aku memang bulan-bulan ada buat potongan gaji untuk zakat pendapatan ke LZS. InsyaAllah berkat.......

Emailnya seperti berikut:-
From: "Shahrul Kadri" <xxxx@es.hokudai.ac.jp>
To: <callcentre@e-zakat.com.my>
Date: Tue, 7 Dec 2010 15:29:04 +0900
Subject: Zakat Emas

Assalaamualaikum wbt,

Syabbas ke atas laman web yang sangat informatif dan menarik.

Saya Shahrul Kadri bin Ayop

Saya ingin bertanya mengenai zakat emas,.

Saya ada memiliki beberapa keping syiling emas untuk simpanan keluarga.


Melalui laman web tuan, Nisab emas yang tidak dipakai ialah sebanyak 85 gram.

Adakah ia dikira 85 g utk setiap individu dalam satu keluarga? Atau satu keluarga nisab emas simpanan ialah 85 g?

Sebagai contoh, saya dan isteri sama-sama memiliki sejumlah 100 g emas secara pemilikan bersama. Adakah diwajibkan berzakat?

Sekiranya, saya memiliki 90 gram, dan isteri 10 gram secara pemilikan berasingan. Adakah diwajibkan berzakat bagi bahagian saya sahaja?


Terima kasih atas masa yang diluangkan.

Wassalam

-------------------------------------------------

 Jawapannya



From: Mohammad Farid Bin Mohd Zainal [mailto:xxxxx@e-zakat.com.my]
Sent: Thursday, December 23, 2010 4:40 PM
To: LZS Call Centre; xxxxx@es.hokudai.ac.jp
Subject: Re: Fwd: Zakat Emas


Waalaikumsalam wrt wbt.

Terima kasih kepada En. Shahrul yg sudi mengunjungi Portal kami dan mendapatkan maklumat2 berkaitan zakat, walaupun berada jauh di seberang laut.


Sebelum menjawab persoalan En. Shahrul, suka saya menerangkan serba sedikit berkaitan beberapa hukum tentang zakat. Di antara syarat wajib zakat adalah Milik Sempurna. Milik sempurna bermaksud, seseorang itu mempunyai kuasa untuk menggunakan dan mengawal harta miliknya, tanpa campurtangan pihak lain.


Pemilikan juga mempunyai beberapa kategori, di sini saya hanya inginkan mengemukakan 2 jenis pemilikan sahaja iaitu :

1. Pemilikan individu

2. Pemilikan secara bersama (Musyarakah)


Asas ini penting bagi menjawab pertanyaan yang dikemukakan oleh En. Shahrul.


Sekiranya pemilikan emas yg disimpan oleh keluarga En Shahrul adalah dalam kategori 1/individu (En. Shahrul memiliki 90 gram & isteri 10 gram) maka zakat hanya diwajibkan atas En. Shahrul yg mempunyai nilai emas melebihi Nisab (85 gram emas). Zakatnya adalah (90 gram x harga emas semasa) x 2.5 %.

Adapun isteri En. Shahrul tidak diwajibkan zakat kerana pemilikannya tidak melebihi nisab.


Sebaliknya, sekiranya pemilikan itu adalah kategori 2/ pemilikan bersama (perkongsian), iaitu En shahrul berkongsi dengan isteri untuk membeli emas sebanyak 100 gram, dengan nisbah 90-10 (atau apa jua nisbah dan cara perkongsian), maka zakat dikenakan ke atas perkongsian harta tersebut. Zakatnya adalah (100 gram x harga emas semasa) x 2.5 %.


Semoga penjelasan ini dapat memberi kefahaman kepada En. Shahrul dengan sebaiknya.


Wallahu A'lam Bissowab.

Sekian.

Wassalamualikum wrt wbt.



Mohd. Farid Mohd. Zainal

Ketua Unit Penyelidikan Syariah

Bahagian R&D

LZS (MAIS)

Wednesday, December 22, 2010

rekod dividen 1993-2010

Kali ini biar aku berbicara pasal kewangan pula. Cheewah!
Semalam dividen dan bonus ASB di umumkan. Aku pun terfikir untuk tengok corak keuntungan pelaburan yang biasa orang buat iaitu ASB, Tabung Haji dan terkini orang sudah sibuk untuk melabur dalam emas. Aku cari maklumat-maklumat keuntungan dari tahun 1993 sehingga 2010. Hasilnya adalah seperti graf berikut

Prosedur memplot graf
1) ASB, KWSP, LTH dan inflasi mengikut paksi hitam sebelah kiri.
2) Peratus kenaikan harga purata tahunan Emas ikut paksi oren sebelah kanan.
3) Untuk ASB, aku bagi pemberat 0.1 untuk bonus sebab bonus dikira sebagai nilai simpanan terendah bagi setiap bulan bahagi dengan 120 bulan. Kemudian, aku tolak siap-siap dengan zakat 2.5%. Jadi,
kadar efektif keuntungan ASB setahun = dividen + 0.1*bonus - 2.5%
4) Untuk KWSP, aku tak tolak zakat, sebabnya duit itu bukan sempurna lagi milik kita.
5) Untuk Emas, aku dah siap-siap tolak zakat 2.5%,  kira macam ni
keuntungan = (purata harga dalam tahun semasa - purata harga dalam tahun sebelumnya)/purata harga dalam tahun sebelumnya*100% - 2.5%

Analisis dan pendapat aku
1) Keuntungan ASB, KWSP dan LTH lebih kurang sama sahaja dan mengikut corak yang hampir sama. Kalau kita masuk dalam LTH, tak perlu fikir untuk pengiraan zakat yang berasingan. Hassle free! :)
2) Nampaknya, peratus keuntungan ASB, KWSP dan LTH semakin merosot sedikit demi sedikit, tahun demi tahun. Ya! Mari pelbagaikan portfolio.
3) Kadar inflasi mencanak naik pada tahun 1998 dan 2008 menjadikan keuntungan pelaburan dimakan oleh peratus inflasi yang tinggi. Kita maklum tahun-tahun tersebut ialah dimana berlakunya masalah ekonomi global. Adakah ia akan berulang lagi pada 2018?
4) Keuntungan efektif ASB, KWSP dan LTH secara puratanya melebihi kadar inflasi pada purata lebihan 3% setiap tahun. Jadi selamatlah orang yang melabur, rugilah orang yang boros.
5) Emas tidak memberikan peratus keuntungan yang stabil. Hanya mencanak naik selepas tahun 2000. Harga merosot dari 1994 sehingga 2001). Jadi, janganlah begitu optimistik dengan mengatakan harga emas akan naik FOREVER.

Sekian sahaja analisis aku yang ntahapaha ni. 2011 akan menjelang. Persiapkan bajet jangka pendek, sederhana dan panjang. Selamat Maju Jaya untuk aku dan anda2 semua (^_^)

Rujukan
Kadar Inflasi : http://www.indexmundi.com/g/g.aspx?c=my&v=71
Purata Harga Emas Tahunan : http://www.onlygold.com/tutorialpages/picessince1972fs.htm

Tuesday, December 21, 2010

hati-hati dengan scam FB

Hari ini aku dapat email dari "Facebook". Petikannya seperti di bawah:

Baru-baru ini memang aku deactivate akaun FB sebab menyampah dengan macam-macam jenis penipuan. Lagipun aku ingin mencari ketenangan sekejap..hehehe..Jadi email di atas nampak macam benar. Tetapi untuk langkah berjaga-jaga, aku mouse over pada semua jaringan (seperti yang ditunjukkan pada anak panah oren). Semua jaringan tersebut membawa kepada satu laman web yang alamatnya berakhir dengan domain ".hu". Kalau tanya Prof. Google, domain "hu" adalah laman web dari Hungary. Tiada kaitan dengan FB pun. Anda boleh periksa suatu jaringan dengan mouse over dan lihat pada status bar (biasanya terletak di bahagian bawah) pelayan masing-masing. Jadi, saya tahu email ini email scam. Kalau kita login ikut arahannya, pasti mereka dapat mencuri identiti kita. Menakutkan...Jadi berhati-hatilah di alam siber!

Baru-baru ini ada juga dapat email scam supaya aku tukar password CIMC click dan Maybank2U. Alasannya untuk menaiktaraf server. Dengan teknik mouse over, kita boleh mengesahkan syakwasangka sebelum kita benar-benar mengklik jaringan yang diberi. Periksa alamat laman web betul-betul sebelum melakukan sebarang transaksi.

Thursday, December 16, 2010

Revival Itsuwa Mayumi 五輪真弓:リバイバル

Semalam terdengar lagu Jepun di Sinar.fm (streaming). Macam mashyuk jugalah melodinya. Cari punya cari di Youtube. Inilah penyanyi asal lagu tersebut. Itsuwa Mayumi dengan lagu bertajuk Rebaiburu yang mengambil perkataan English bagi Revival. Kalau ikut rentak lagu ni memang djaman2 Ramlah Ram dan Uji Rashid ni. Suara pun nyaring.

Kemudian cari liriknya.Untuk alih bahasa yang sedia ada boleh klik sini.
Tapi aku rasa macam tak kena saja maksudnya. Aku pun, sebab dah lama tak ulangkaji Bahasa Jepun, buat la kerja rumah sikit. Alihbahasa  ikut citarasa dan kefahaman aku. Hasilnya seperti berikut:

Rebaibaru (Versi Jepun):
Furishikiru ame no naka wo
Ashibaya ni toorisugita
Natsu no hi no inazuma no you ni
Hakanaku kieta futari no koi.

Aa are hodo hageshiku moeta
Kokoro ga ima wa haiiro no ribaibaru
Aa kurikaesu dake no omoide wa
Yomigaeranu kako no monogatari

Yukizuri no hito naraba
Wasuraremo suru keredo
Namidagumu rasuto shiin dewa
Ai no fukasa ni kizuiteita

Aa are hodo yasashikatta anata no
Omokage ga ima wa aozameta ribaibaru
Aa kurikaesu dake no omoide wa
Asu wo shiranu kako no monogatari

Aa are hodo hageshiku moeta
Kokoro ga ima wa haiiro no ribaibaru
Aa kurikaesu dake no omoide wa
Asu wo shiranu kako no monogatari


Kebangkitan (Versi Melayu):
Di dalam hujan yang mencurah,
Kupercepatkan langkahku,
Umpama kilat di musim panas,
Sepantas itu hilangnya cinta antara dua insan.

Ah! Begitu maraknya terbakar,
Hatiku kini seperti debu kebangkitan,
Ah! Kenangan lalu yang menggamit,
hanyalah sekadar kisah lalu yang tidak akan berulang.

Seseorang yang hadir tanpa disangka
akan mudah dilupakan.
Sewaktu babak airmata itu,
kusedari betapa dalamnya cintamu,

Ah! Begitu indahnya pekertimu
yang kini telah menjadi kebangkitan yang pudar
Ah! kenangan lalu yang menggamit,
hanyalah sekadar kisah lalu yang tidak diketahui esoknya.

Ah! Begitu maraknya terbakar,
Hatiku kini seperti debu kebangkitan,
Ah! kenangan lalu yang menggamit,
hanyalah sekadar kisah lalu yang tidak diketahui esoknya.


1) Banyak juga perkara baru yang aku belajar. Contoh, 知らぬ (Shiranu) yang merupakan transformasi dari perkataan 知らない(Shiranai = tidak tahu). Satu lagi perkataan yang sama ialah  蘇らぬ (Yomigaeranu) dari perkataan 蘇らない (Yomigaeranai = tidak kembali semula)
2) Aku pelik orang yang alih bahasa ni tulis 降りしきる雨 = hujan gerimis.  Tetapi しきる lebih bermaksud kepada terus-terusan. Macam hujan turun tidak berhenti-henti. Lagipun tak kena dengan konteks lagu, kalau gerimis buat apa nak jalan laju-laju. Kalau hujan mencurah-curah barulah betul melangkah pantas.
3) Aku tak tahu maksud sebenar REVIVAL  :p
4) Aku alih bahasa ikut kefahaman aku. Bahasa Jepun ni susah juga. Tertunggang terbalik perkataan dia.
Layan jela...Kalau ada yang salah atau komen, dialu-alukan ..

Wednesday, December 15, 2010

Batuk kokol (pertussis/whooping cough)

Pernah dengar batuk kokol? Pertussis? Lagilah tak pernah dengar?
Whooping cough? Batuk bunyi "whoop" ke?


Percaya atau tidak, batuk kokol boleh menyebabkan kematian ke atas kanak-kanak jika tidak dirawat.

Perkara penting dalam diagnosis klinikal ialah serangan batuk teruk yang berterusan kemudian dijarakkan dengan tempoh masa TANPA BATUK LANGSUNG. KEBANYAKAN KES TIDAK DIDIAGNOSIS KERANA DOKTOR TIDAK MENDENGAR PESAKIT BATUK DAN PERCAYA IA TIDAK TERUK SEPERTI YANG DIBERITAHU OLEH PESAKIT. MENDENGAR MELALUI STETOSKOP JUGA MENUNJUKKAN PARU-PARU DALAM KEADAAN NORMAL (TETAPI SEBENARNYA TERSEMBUNYI BATUK KOKOL) : petikan alihbahasa dari http://www.whoopingcough.net/

Perkara yang sama berlaku pada Ummi. 2 minggu lalu Ummi mula menunjukkan simptom batuk dan selsema. Kemudian semakin melarat pada sekitar 1~4 Disember. Di waktu siang batuknya tidak kerap. Tetapi apabila malam, Ummi batuk berterusan sampai merengkok-rengkok. Ummi juga muntahkan apa yang dimakannya. Abi pun sering terjaga kerana Ummi batuk kuat. Kebetulan 4 Disember temujanji antenatal. Kami memberitahu masalah batuk ummi kepada doktor. Doktor periksa tekak dan mendengar pernafasan ummi dengan stetoskop. Memang masa pemeriksaan itu, Ummi tidak batuk. Hanya berdehem-dehem sikit. Doktor kata Ummi mungkin nausea dan batuk biasa. Melalui pembacaan Abi, memang perubahan hormon boleh menyebabkan nausea dan batuk bagi ibu mengandung. Doktor bagi ubat nausea dan batuk sahaja.

Bila balik makan ubat, Ummi memang sudah tidak muntah. Cuma batuk-batuk Ummi tidak surut. Ummi sakit perut dan belakang sebab batuk yang beterusan setiap malam. Abi pula susah nak tidur. Jadi 7 Dis, Abi ajak Ummi cuba pergi klinik Internal Medicine yang pernah Abi pergi dulu masa Abi kena alahan teruk sampai tak boleh bernafas. Seperti biasa, Ummi memang liat kalau nak jumpa doktor. Entah apa yang dia ngeri sangat dengan doktor tak tahulah.

Di klinik, memang Ummi tak batuk sangat. Doktor periksa tekak, pernafasan dan juga otot perut. Kemudian doktor cadangkan pemeriksaan darah sebab dia kata ada kemungkinan batuk kokol. Doktor bagi 5 ubat makan dan satu ubat pelekat. Banyak tu. Sebelum bagi preskripsi, doktor rujuk hospital antenatal Ummi untuk pastikan ubat tersebut selamat untuk ibu mengandung. Keputusan darah dapat tahu selepas seminggu.

Selepas seminggu, batuk Ummi berkurang. Semalam, kami pergi lagi klinik untuk pemeriksaan seterusnya. Keputusan ujian darah seperti berikut. Tada!!

Ada 2 ujian. Ujian alergi dan ujian batuk kokol. Ujian alergi negatif menunjukkan batuk dan selsema Ummi bukanlah disebabkan alergi. Ujian batuk kokol postif menunjukkan adanya bakteria dengan bacaan yang tinggi dalam darah Ummi. Memang sah Ummi kena batuk kokol. Jadi, Ummi diberikan ubat tambahan dengan dos berkurang untuk bekalan seminggu. Lepas seminggu tak elok, datang balik. Doktor kata, batuk ini tak akan sembuh terus. Dia ambil masa untuk reda. Mungkin 2 hingga 3 minggu baru hilang. Dalam bahasa Jepun, batuk ni dipanggil hyakunichizeki (百日咳). Menariknya, tulisan kanji tersebut bermakna (seratus-hari-batuk). Maksudnya memang batuk ini akan berlarutan lama sehingga 3 bulan!! Harap-harap Ummi bertahan. Ganbare Ummi! Dalam bahasa Inggeris, batuk kokol dipanggil whooping cough. Sebab apa "whooping"? Ini kerana antara setiap batuk, akan ada bunyi "whoop!" untuk ambil nafas sebelum batuk yang seterusnya. Dalam bahasa Melayu pula (mengikut http://prpm.dbp.gov.my/), kokol adalah kata kerja --> mengokol meringkuk atau membongkok spt orang sakit (kesejukan dll). terkokol-kokol dlm keadaan menggigil kerana sakit atau kesejukan. Abi ingat mungkin kalau kita sebut "kokol", mulut kita macam memuncung dan lidah sedikit terjulur sambil terbatuk. Macam itulah keadaan kalau batuk kokol ni. Jadi, mungkin perkataan "kokol" ini asalnya dari bentuk keadaan batuk tersebut. Pergh! Jadi pakar bahasa pula. Sekejap pakar perubatan, sekejap pakar bahasa. Serba boleh tu..hahaha.

Kemudian Abi terfikir, kalau bakteria ini berjangkit, dah tentu Iman dan Abi kena juga. Abi dah risau. Kesian pada Iman. Abi periksa buku diari kesihatan Iman. Rupa-rupanya Iman sudah kena suntikan imunisasi 3 serangkai (三種混合DPT) masa dia bayi dahulu. Suntikan ini merupakan suntikan imunisasi terhadap dipheteria, pertussis (batuk kokol) dan tetanus. Jadi, risiko terhadap Iman adalah minimum. Abi? Mungkin Abi akan kena atau tidak bergantung kepada ketahanan imunisasi Abi. Harap-harap taklah. InsyaAllah. 

Jadi apakah tanda-tanda batuk kokol?
1) Mula-mula selsema, batuk dan demam ringan
2) 4, 5 hari kemudian mula batuk pada waktu-waktu tertentu.
3) Katakan batuk tu bermula pukul 5 petang, dia akan berterusan sehingga susah bernafas. Kalau budak-budak memang boleh pitam, atau muka jadi biru. Batuk berlendir sampai macam nak terkeluar anak tekak. Lebih teruk kalau tersertai muntah. Kemudian mungkin pukul 6 petang batuk berhenti. Keadaan jadi normal.
4) Esoknya batuk mula lagi. Dan bersambung hari-hari berikutnya.
5) Jadi, batuk ni macam ada waktu-waktu dia, bila mula memang tak berhenti-henti. Waktu lain yang tak batuk, keadaan normal macam orang sihat.
6) Bila jumpa doktor masa tak batuk, memang doktor tak boleh kesan.

Bacaan lanjut
1) kosmo
2) wikipedia melayu
3) info sihat dari sabah
4) whooping cough dot net

Saturday, December 11, 2010

Ulang tahun Iman NY ke-2

Alhamdulillah Iman sudah 2 tahun pada 9 Disember 2010. Sihat walafiat.
Kami bertiga sambut di rumah sahaja. Kalau tahun lepas, jemput kawan-kawan semua. Tapi ini tahun, Ummi tak larat nak buat sambutan beramai-ramai. Ummi masih dalam fasa uwek2. Ummi buat kek lobak berkeju dan nasi ayam. Bumbu sup, Abi yang tumiskan. Sebab Ummi tak boleh bau bawang tumis. Kek lobak memang sedap. Tak macam kek span berkim biasa. Cepat muak. Lagipun ada lobak dan keju. Sedap tu! Abi tak suka kalau beli kek. Sebabnya kek yang dibeli pun boleh dibeli orang lain. Tak payah tunggu hari lahir pun boleh beli. Maknanya kek tu tak istimewa. Kek istimewa dan unik ialah kek yang dibuat sendiri dengan kegigihan Ummi. Orang lain dah tentu tak dapat rasa ..hahaha!
OK! Layan sajalah gambar anak dara sulung ni.



1 Hari 1 Origami : Katak mata merah

Video katak si katak lompat...

Thursday, December 9, 2010

Info Ejen Insurance

Sudahkah anda dilindungi insuran kesihatan? Bagaimana pula insurans hayat?
Oh, ada lagi..ada kereta? Kalau tak bayar insuran memang tak boleh perbaharui cukai jalan taw!
Jangan risau. Saya bukan hendak promosi insurans. Saya bukan ejen.
Tetapi saya memang sudah bengang sama ejen-ejen tidak bermoral.
Tahukah anda berapa komisyen yang diperolehi oleh ejen-ejen insurans komprehensif (Pru, Takaful Ikhlas, etc)?
Anda boleh rujuk laman web ini --> klik sini

OK, umumnya komisyen ejen akan berakhir selepas 6 tahun. Selepas itu, adakah ejen-ejen ini akan terus berkhidmat untuk klien? Jika, anda ditimpa musibah katakan pada tahun ke-8, adakah ejen ini akan sempurnakan tuntutan insurans anda? Jawapannya boleh refer sini--> klik sini

Apa pilihan saya? Saya akan menghentikan kebergantungan kepada ejen. Saya mesti mendidik diri dalam urusan insurans keluarga agar apa saja musibah dan penambahbaikkan polisi boleh dilakukan sendiri.

Apa pilihan anda? Bayar premium bulan2, komisyen masuk kocek ejen, lepas 6 tahun (tak payah tunggu 6 tahun pun tak apa), ejen cabut!!  (^_^)

Apapun, didiklah diri anda. Duit dan ikhlas, dua perkara berbeza.

1 Hari 1 Origami : Unta Kontot

Wednesday, December 8, 2010

Rawatan gigi Iman NY.

Petang tadi Abi bawa Iman ke klinik gigi untuk rawatan gigi. Kali terakhir 2 bulan yang lalu. Empat gigi di bahagian depan atas menunjukkan tanda-tanda kaviti gigi. Jadi untuk mengelakkan gigi Iman hilang di gigit bakteria-bakteria jahat, Iman kena lalui rawatan fluorida. Doktor akan periksa tahap keseriusan kaviti, floss dan berus gigi, kemudian disapu dengan krim fluoride untuk menghalang reputan dari terus memusnahkan gigi Iman.Gambar di bawah ini bukan gambar sebenar gigi Iman. Keadaaan gigi Iman tak serius dan susunan gigi lebih rapat dan teratur. Cuma ada kopak sikit pada salah satu gigi sebab masa Iman baru mula-mula tumbuh gigi dulu suka sangat gigit meja sampai sopak gigi dia.

Iman bukanlah makan makanan manis (macam Abinya hehe). Ummi dia memang tegas tak bagi makan jajan, gula-gula, jus dan buah-buahan. Puncanya dari menyusu tidak kira masa termasuklah waktu tidur. Jadi, bakteria sentiasa hidup gembira dalam mulut Iman. Doktor kata, gigi terakhir Iman telah tumbuh di bahagian geraham atas. Maka lengkaplah set pertama gigi Iman. Hadiah bermakna untuk Hari Lahirnya yang ke-2 esok. Abi bangga sebab Iman tak menangis semasa rawatan. Iman dah pandai, sebab dah lebih 10 kali pergi klinik gigi, dan klinik kanak-kanak. Abi memang mahu biasakan Iman dengan suasana klinik supaya bila sudah besar, tidak takut jumpa doktor macam Ummi dia :)

Setiap tahun memang Abi akan jumpa doktor gigi buat pemeriksaan dan cuci. Kali terakhir 2 bulan lalu di klinik yang sama. Doktor kata Abi tiada kaviti. Namun begitu ada tanda-tanda awal periodontis. Periodintis adalah keadaan gusi yang membengkak akibat pengumpulan plag pada celah-celah gigi. Cara mencegahnya dengan memberus di bahagian sempadan gigi-gusi. Kalau tak dirawat, gigi akan tanggal dari gusi sebab bahagian akar dah rosak.

Kali ini Ummi tidak ikut serta ke klinik. Sepatutnya Ummi pun ada temujanji cuci gigi hari ini. Tetapi oleh kerana nausea Ummi yang keterlaluan, temujanji batal. Lagipun Ummi batuk-batuk teruk. Kelmarin pergi jumpa doktor, kemungkinan terkena pertussis atau "whooping cough". Waktu musim sejuk memang waktu berpenyakit. Minggu depan baru boleh tahu keputusan darah samada ada bakteria yang menyebabkan pertussis itu ada atau tidak. Kelmarin pun apat ubat sampai 5 jenis. Kesian Ummi, batuk-batuk sampai kejang perut dan belakang badan. Malam-malam nafas tersangkut, Abi pun sampai terbangun-bangun dengar bunyi Ummi batuk-batuk. Abi nak buat apa? Pura-pura tidur sahajalah sambil berdoa Ummi cepat sembuh. Memang seksa tidur kalau hidung tersumbat. Abi selalu hidung tersumbat sebab Abi ada alergi. Ada habuk sikit je mulalah gatal-gatal dan tersumbat hidung. Terseksa weh!

Kepada yang mahu ke luar negara, disarankan ambil suntikan flu sebelum musim sejuk bermula. Waktu musim sejuk memang macam-macam penyakit keluar.

1 Hari 1 Origami : Panda
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...