Friday, February 25, 2011

Cium pipi

Antara detik-detik indah dalam kehidupan seharian Abi ialah:
1) Mencium pipi Ummi sebelum pergi ke sekolah.
2) Pipi Abi dicium Iman (siap bunyi "cup") sebelum pergi ke sekolah.
3) Abi cium pipi Iman bila dia sedang nyenyak tidur.

Hujung tahun ini bertambahlah satu lagi ciuman di pipi Abi ヾ(@⌒ー⌒@)ノ
Bila Iman2 dah besar, mesti sudah malu hendak cium pipi Abi.
Biasanya orang tak kisah kalau cium emak masing2 samada anak lelaki ataupun perempuan, tua mahupun muda.
Tetapi pelik kalau sudah besar panjang cium pipi si ayah.
Ini tidak adil. Huhuhu

Sunday, February 20, 2011

Puding Coklat

Hari ini Abi cuba resipi Puding Coklat dari Mama Mazeq.
Oleh sebab senang, main campak-campak bak kata Mama Mazeq, itu yang Abi buat.
Kalau tidak, memang tak kuasa.
Hasilnya..


Memang sedap, Iman suka sangat. Abi pun suka. Ummi  tengah diet, boleh makan sikit sahaja, nanti doktor dia marah hehehe. Tapi rasa coklat macam terlebih sikit, mungkin lain kali kurangkan sukatan. Abi guna serbuk koko Van Houten.

Resipinya:
INGREDIENTS:
1 packet Agar-Agar Powder
½ cup Cocoa Powder
...½ cup Milk Powder
1 cup Sugar
½ tsp Salt
4¼ cup Water
4 tbsp Cornflour
½ tsp Vanilla Essence
3 tbsp Butter

METHOD:
1. Mix all ingredients, except butter & cook until boiled.
2. Add in butter until melted.
3. Pour into mould & cool. Chill.

(p/s: u can subsitute milk powder with coffe creamer or fresh milk....but if using fresh milk put 1 cup of it and reduce the water to 3½ cup.)

Tips: always stir it as it becomes thicker. 


**********
Malam tadi, Abi bawa Iman ke sekolah Abi. Bukan main seronok Iman dapat keluar rumah.
Ini gambar ketika menikmati secawan susu strawberi. Sekarang sudah pandai posing.

Thursday, February 17, 2011

Bayi belajar bahasa

1- Saya termenonton video syarahan yang menarik bertajuk "Bagaimana bayi mempelajari bahasa."

2- Kebolehan mempelajari bahasa menurun dengan peningkatan umur seseorang.
3- Umur paling sesuai ialah kanak-kanak di bawah 10 tahun.
4- Otak bayi mempelajari sesuatu secara statistik.
5- Bayi belajar bahasa secara sosial, berinteraksi dengan penutur. Pembelajaran melalui video dan audio tidak berkesan.
5- Saya teruja dengan kaedah ujikaji yang dilakukan menggunakan teknik imbasan tanpa musnah.
6- Kajian ini menguatkan hasrat saya untuk menghantar Iman ke sekolah Cina :)

Tuesday, February 15, 2011

Tandas Jepun versi 2

Saya ada menulis mengenai jenis-jenis tandas di Jepun di pautan ini.

Kali ini saya ingin menulis beberapa gajet yang berkaitan dengan tandas yang dikomersialkan di Jepun,

1) Penyembur mudah alih.
Keluaran syarikat TOTO yang terkenal mengeluarkan peralatan tandas.Ringan dan boleh dimasukkan dalam tas tangan wanita (disertakan bersama beg sarung). Mampu diisi dengan air sebanyak botol kecil air mineral (~250). Menggunakan bateri bersaiz AA. Pancutan berterusan sehingga 20 saat (kemudian air habis, kena isi semula). Tekanan airnya agak kuat.
Memang sesuai sangat untuk dibawa ke mana sahaja, maklumlah tandas awam di Malaysia macam mana kan? Kalau di luar negara pula biasanya tiada pili air, kena guna tisu tandas. Juga untuk yang beranak kecil, untuk tukar napkin pun sesuai ketika diluar rumah. Saya sudah memiliknya :)
Harganya lebih kurang RM200 (JPY6,000). Mahal juga, tapi sebab guna duit Yen, tak berapa rasa sangat ^_^. Lagipun beli guna point card. Sengaja mahu habiskan point. hehe.
Juga dibandingkan dengan faedah praktikaliti untuk orang yang suka berjalan macam saya, memang berbaloi2 dari segi kebersihan diri.

2) Alat mengeluarkan bunyi flush.
Alat ini biasanya terkenal dikalangan wanita Jepun. Malu jika masuk tandas, kencing menderu-deru atau hajat "plop-plop" bunyinya.
Untuk mengelakkan perasaan segan, picit alat ini semasa melepas melalui pintu depan mahupun pintu belakang. Bunyinya seakan bunyi flush air. Biasanya digantung pada tas tangan wanita.
Yang bijak, boleh gunakan sahaja Iphone atau telefon mudah alih. Masukkan muzik flush dalamnya.


3) Tandas kitar semula
Tandas ini diperbuat daripada cardboard.
Selepas siap, ia mampu menambung berat sehingga 180 kg!
Bila masa mahu guna? Ya..begitu bijak sekali kepala hotak orang Jepun ni.
Tandas ini digunakan sekiranya tandas rumah anda dalam proses renovasi.
Kalau seminggu tiada tandas, boleh la pasang tandas ini.
Kalau ada kenduri kendara ke, boleh juga. Atau berkelah ke..

4) Sofa alas kencing.
 Aduh..macam-macam. Tetapi inovatif. Ini namanya sunnah? Kencing melutut?
Seperti yang diilustrasikan, kencing berdiri atau duduk akan menyebabkan percikan air kencing.
Kalau kencing berdiri, bunyi "beruuuup.."malu kan jiran sebelah. Hehehe.
Penyelesaiannya adalah sofa untuk lutut. Bagus juga benda ini untuk mengurangkan percikan dari pancutan padu kaum adam..hehe


Kalau diperhatikan, memang bagus dan menjaga kebersihan. Orang Islam sepatutnya mencontohi.
Saya terfikir inovasi untuk mengambil air sembahyang tanpa ada percikan-percikan basah.
Kalau orang Jepun ialah orang Islam, apalah yang dihasilkan ya.

Tuesday, February 8, 2011

Iman melompat-lompat

Iman (2 tahun 1 bulan)
Iman sekarang suka melompat-lompat atas sofa, atas peha, atas tangga.Mungkin pengaruh dari video Elmo mengenai "jump". Hari-hari tengok, mengikut juga. Selalu juga kedebum ke bawah, tapi mana pernah serik.
Malam tadi bila balik dia terjerit-jerit. Rupa-rupanya Ummi pasang video baru Anpanman. Dalam video itu ada satu karakter menjerit kena kejar dengan orang jahat. Itu yang dia mengikut. Haiya..

Iman juga suka melukis. Melingkar-lingkar. Khusyuk pula. Apabila sudah bosan, dia panjat meja. Kadang-kadang sambung melompat atas meja, terjun ke bawah. (Latar : Ummi tengah tengok Hantu Mak Limah)

Terkini Iman suka main susun-susun.

Baby (5 bulan)
Abi nampak baby bergerak dalam perut Ummi. Kedebush! kedebush!
Alhamdulillah sihat dan aktif. Abi cuba kesan degupan jantung dengan stetoskop. Tetapi tidak dapat didengari. Kelongsong tebal sangat kut..hehe

Ummi
Jumaat lepas Ummi sakit lutut. Tergeliat agaknya. Semalam pergi hospital ortopedik. Doktor mahu buat X-ray. Tetapi sebab mengandung, X-ray batal. Kemudian doktor periksa, kemungkinan ligamen dalam lutut koyak. Khamis ini buat temujanji untuk MRI. Tetapi tadi terima panggilan dari hospital kata MRI dibatalkan sebab takut berisiko pada kandungan. Hmm..memang sakit waktu kehamilan memang payah. Esok pagi elok pula ada temujanji dengan Obs. Esoklah tanya macam mana. Ummi tidak boleh bengkokkan lutut. Sembahyang kena duduk.

Friday, February 4, 2011

Sampah Kertas di Sapporo

Sementara mengunyah onigiri di depan komputer, saya menyelak-nyelak buletin bulanan Sapporo (広告札幌). Buletin ini percuma untuk semua isirumah di Sapporo. Menariknya, buletin ini merupakan sumber informasi bagi penduduk Sapporo mengenai insurans kesihatan kebangsaan, aktiviti menarik sekitar bandar, statistik demografi, laporan dari meja Datuk Bandar, dan yang paling penting peraturan sampah. Sampah memang isu yang paling utama di Jepun.
Dalam buletin kali ini, peraturan untuk sampah kertas akan berubah bermula April 2011. Setakat ini, hari untuk membuang sampah kertas ialah 2 kali sebulan iaitu Rabu minggu pertama dan ke-tiga bagi kawasan tempat saya tinggal. Sampah kertas seperti kotak/suratkhabar/buku di ikat khemas dan bagi kertas-kertas kecil di masukkan dalam plastik lutsinar, di letakkan di suatu tempat berdekatan dengan rumah sebelum pukul 8.30 pagi. Tetapi, peraturan ini akan berubah di mana tiada hari langsung untuk membuang sampah kertas. Jadi, bagaimana mahu buang? Dua kaedah yang dinyatakan dalam buletin ini ialah
1) Berhubung secara terus dengan pengumpul kertas.
2) Bawa ke pusat pengumpulan kertas seperti supermarket, kedai dan pusat pengumpulan kertas terpakai.
Peraturan semakin ketat. Agaknya kalau buat di Malaysia, siapa yang mengamuk?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...