Monday, May 9, 2011

Teh Hijau, Makan tengahari dan Biskut

1) Malam tadi tertonton iklan Teh Hijau Lipton di television. Rindulah pula nak minum Teh Hijau. Masa di Jepun dulu, selalu beli di Hanbaiki (Mesin Jual). Walaupun pahit, tapi segar. Pagi tadi, alang-alang isi minyak di Shell Tol Jalan Duta, belilah sebotol Teh Hijau Lipton. Erk! Teh Hijau manis da..uhuh..rindu teh hijau jepun..mana mau dapat?

2) Makan tengahhari di Restoran Apak belakang U*S*. Nasi lauk ikan keli bersambal, sayur kobis rebus dan segelas ais kosong.  RM3.50! Gembira pula rasa sebab akhirnya sampai juga sasaran makan tengahari bawah RM4. Sedap pula. Heehe

3) Kemudian singgah pasar mini D-Best deret Restoran Apak itu juga. Mahu beli stok biskut, kadang-kadang lapar di pejabat. Bila bayar, juruwang periksa tarikh luput. "Sudah expired loh! Saya tukar lain ya?". Gembira betul saya jumpa juruwang semacam ini. Gembira..gembira..gembira..

Lalala

Thursday, May 5, 2011

Kronologi Kad “Bahlol” U*S*


Saya masih menyimpan kad staf lama yang di buat pada tahun 2005. Tetapi saya ada terbaca yang semua staf mesti buat kad baru. Jadi selepas melapor diri, saya inginlah melakukan prosedur baru.
April 18, Isnin
(1) T1 BC, Melapor diri di Bah. Latihan. Saya bertanyakan kad staf, Pn. Z kata boleh rujuk ke Bah. Perkhidmatan, BSM.
(2) T2 BC, Melapor diri di Pejabat Am, FSM. Saya bertanyakan kad staf sekali lagi kepada Pn. Z FSM sekadar mengesahkan pertanyaan kepada Bah. Latihan. Jawapannya sama. Sementara itu boleh guna kad perakam waktu sementara yang diuruskan oleh Encik A.
April 26, Selasa
(1) Encik A tiada di pejabat kerana berkursus, jadi tiada kad perakam waktu disediakan untuk saya, maka tak boleh ketik waktu kedatangan.

(2) T2 BC, bertanya mengenai kad pekerja kepada Bah. Perkhidmatan, dijawab kad perkerja pusat ICT yang menguruskan. Pusat ICT berada di Bangunan e-learning, merupakan bangunan yang paling gah di seantero Tg Malim.
(3) T2 Bangunan e-learning, bertanya kepada kaunter. Di jawab, “Saya staf baru saja masuk kerja. Saya tidak tahu apa-apa, semua orang tiada mengunjungi rumah staf yang meninggal. Nanti datang balik ye”
(4) Depan Bangunan Malim Sarjana, terserempak dengan Dr. Ramlah Mailok (IT). Katanya kad staf yang lama boleh pakai lagi.
(5) Saya mengetik menggunakan kad staf lama di Bangunan Malim Sarjana, memang masih berfungsi. Tak payah buat kad staf baru.
May 4, Rabu
(1) 2.30 ptg Bank Islam Tg Malim, saya ingin mengemaskini akaun bank islam saya kerana kad staf lama yang disepadukan dengan fungsi kad ATM tidak boleh digunakan lagi untuk pengeluaran wang. Sebelum saya pergi ke kaunter, saya cuba masukkan kad staf lama ke mesin ATM. “Your card is detained. Please contact the branch”. Saya pun buat laporan, katanya kad akan dipulangkan selepas sekuriti bukak mesin. Mereka akan telefon saya. Saya pun buat kad ATM baru yang berasingan.
May 5,  Khamis
(1) 9 Pagi. Saya ingat baiklah saya buat kad staf baru. Kad staf lama dah kena telan mesin ATM dan Bank Islam pun belum hubungi saya lagi. Saya dah malas pergi terus ke kaunter Pusat ICT, saya telefon dulu. Hubungi 5826, tak angkat. 5821, tak angkat. 5823 suara toya mengangkat.. Katanya boleh buat di Pusat ICT, dan orang yang bertugas pun ada.
(2) Terus saya ke Pusat ICT. Mamat yang bertugas tanya dah buat bayaran? Katanya kena ke Bendahari, T1 BC untuk buat bayaran RM50, kemudian datang semula ke Pusat ICT. WHAT THE FUCK? (akhir2 ini saya memang agak baran). Saya pun berlalu dengan hati panas…
(3) 9.35 pagi saya hubungi Bank Islam Tg Malim untuk dapatkan balik kad staf lama saya. Katanya pihak sekuriti sedang buka mesin. Nanti mereka akan hubungi saya untuk pulangkan.

The SAGA continue..
RUMUSAN
Untuk membuat kad "bahlol" U*S* yang banyak menang anugerah, cartalir ISOnya adalah seperti berikut : Bah. Latihan /Pejabat FSM --> Pusat ICT --> Bank Islam --> Pusat ICT --> Bendahari --> Pusat ICT --> ? --> ?  bila nak habis da.. 

Terkini 5 May (Khamis) 3:30 pm
(1) 2 pm , pagi tadi Bank Islam kata mesin dah buka. Tapi sampai sekarang belum telefon lagi. Saya terus ke Bank Islam. Pergi Kaunter, katanya belum boleh dapat kad lagi. Pagi tadi orang masukkan duit sahaja. Diorang tiada kunci untuk ambil kad yang ditahan. "SEBENARNYA BOLEH DAPAT BALIK KE TAK?, "Boleh tapi kena tunggu". "BILA BOLEH DAPAT?". "Dalam minggu ini."

Saya memang tak percayakan Bank Islam dah. Sebelum ini banyak juga kes dengan Bank Islam ini. Telan duit. Sistem sangkut masa transaksi online. Macam-macam. Kalau boleh nak tutup akaun terus. Tapi sebab housing loan dengan Bank Islam, tunggulah sampai refinance memang saya cau!

(2) 2.45 pm Bendahari T1 BC, pergi bayar RM50 untuk kad baru. Memang tak boleh tunggu Bank Islam cibai tu. Nanti merah memanjang rekod kedatangan aku. Di Bendahari, lagi dorang mintak surat pengesahan kad hilang. WHAT THE FUCK? Nasib la ada Hafizah, geng induksi dulu. Dia yang bagi setel. Hayya mahu bayar pun susah?

(3) 2.50 pm Dapat panggilan dari Bank Islam. Katanya boleh ambil kad staf yang kena telan tu. PANAS!! Baru bayar untuk buat kad baru. Kirim salam la kad lama.

(4) 3:00 pm T2 Pusat ICT. Buat kad staf baru dengan gambar baru.

(5) 3.15 pm Bangunan Malim Sarjana ketik untuk kedatangan semalam dan hari ini.

Dah selesai, habis cerita.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...