Thursday, November 10, 2011

ERT dalam sepinggan Kuey Teow Kerang

Aku suka makan kuey teow.
Aku suka makan kerang.
Jadi, aku suka makan kuey teow dan kerang.

Kalau beli kat restoran sekarang ni harga dah RM4.50.
Kalau beli di pasar malam, selalunya lembik semacam je.
For sure, kerangnya sikit. Rasa x tentu sedap. Kuantiti pulak mesti x mengenyangkan.
Oleh itu, untuk kepuasan perut dan lebih ekonomi, maka masaklah sendiri.

Ramuan
Kerang 1 kg RM3.00
Kuey teow sebungkus RM1.00
Taugeh segenggam RM0.30
Sawi seikat RM1.00 (*Sebenarnya aku suka kucai, tapi dah habis pulak kat kedai)

Perencah: (Anggaran RM1.50)
Telur ayam sebiji
Minyak untuk menumis sesuka hati
Bawang merah sebiji - ditumbuk
Bawang putih 4 ulas - ditumbuk
Udang kering 1 sudu teh - ditumbuk
Cili Boh sesuka hati
Kicap ikan sesuka hati
Sos cili sesuka hati
Kicap manis sesuka hati
**perhatikan x pakai garam pun sebab kicap dah memang masin.

TOTAL MODAL : RM6.80
Biasanya di restoran, sebungkus kuey teow akan dibahagikan kepada 3 setara untuk menghasilkan 3 pinggan hidangan. Tapi yang lokek tu dia bahagikan kepada 4 tau ~ RM4.50 x 3 = RM 13.50
Penjimatan RM13.50-RM6.80 = RM6.70 (~50%)
Hasil kopekan dari 1 kg kerang Oh my feberet, bergemerlapan kerang2 itu!!

Keburukan masak sendiri
1) Ambil masa.
2) Tangan busuk sebab kena kopek kerang
3) Kena basuh pinggan mangkuk periuk lepas masak dan guna.
4) Risiko masak x sedap

Kebaikan masak sendiri
1) Berjimat cermat..kalau hari2 masak sendiri boleh jimat kos >50% tu!!!
2) Skill memasak bertambah terer
3) Boleh ubahsuai resipi sesuka hati.
4) Jaminan kebersihan, kalau kat restoran kita x tahu tukang masak tu korek hidung ke, pakai kicap siam ke.
5) Air tangan suami pengerat kasih sayang keluarga..cheewah! hahaha

ok..sapa nak tahu cara masaknya:
1) Rebus kerang sampai mendidih, tunggu hingga sebahagian besar kerang terbuka cengkerangnya. Kalau kerang busuk, dia payah nak terbuka. Sejukkan, dan kopek la dengan penuh kesabaran.
2) Rendam kuey teow dalam air suam supaya helaiannya terbuka. Kemudian tos, jangan lama2 rendam, nanti lembik pulak.
3) Panaskan minyak, goreng cili boh sampai agak2 garing.
4) Tumis bahan2 perencah sampai naik bau. Masukkan air ikut kesukaan, kalau nak kuey teow basah kena la banyak airnya.
5) Dah menggelegak, masukkan kerang. Bila kuah dah menggelegak semula, masukkan kuey teow dan sawi. Gaulkan hingga sebati.
6) Ketepikan sikit masakan, masukkan telur. Biarkan sampai telur memejal, lepas tu gaul semuanya macam orang terer.
7) Akhir sekali, masukkan taugeh. Gaul sehingga sebati tapi jangan lama2. Nanti taugeh lembik. Aku x suka taugeh lembik. Suka dia rangup2 gitu.
8) Ok..sedia dimelantakkan.

** Kuey Teow ni x boleh masak lama2, nanti dia lembik dan kembang. Timing mesti baekkkkk..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...