Tuesday, August 30, 2016

Bersantai di Planeterium Negara

Sabtu lalu, saya menerima jemputan walimatul urus di PJ.

Lepas kenduri terus ke Planeterium Negara, terletak di belakang Masjid Negara.

Yang seronoknya, masuk adalah percuma!

PERCUMA!!!!

Kebetulan planeterium ini berwajah baru selepas ditutup untuk penyelenggaraan awal tahun 2016, jadi bahan pameran dan aktiviti masih baharu.

Yang berbayar hanya tayangan pawagam berdurasi ~30 minit dengan jadual tertentu, ada dalam laman web http://planetarium.angkasa.gov.my/.

[caption id="attachment_392" align="aligncenter" width="225"] Reka bentuk masjid, tetapi galeri planeterium.[/caption]

Saya sekeluarga masuk dalam jam 1.00 ptg, keluar hampir jam 4.00ptg.

3 jam main-main di dalamnya.

Dicadangkan makan siap-siap sbb hanya ada kiosk snek sahaja di tepi bangunan.
Kami bawa bekal air suci murni coway, dah berlari-lari dalam itu mesti penat nak minum kan. Berminat dengan produk coway? Klik sini (COWAY)

Planeterium ini buka setiap hari ya! Memang sesuai bawa anak-anak bersantai sambil mempelajari sains angkasa. Yang dewasa juga boleh belajar bersama sambil mengenang memori-memori seram belajar sains di sekolah dulu ya..

Ada kemudahan surau dan tandas yang baik di dalamnya.

[caption id="attachment_394" align="aligncenter" width="300"] Suasana galeri menimbulkan rasa ingin tahu anak-anak.[/caption]

Amaran awal: Bila sampai di lobi planeterium, kena naik lebih 20 anak tangga jika eskalator tak berfungsi atau tutup. Jadi kalau bawa stroller atau yang tak larat panjat tangga mungkin kena pertimbangkan. Saya mengah juga la bawa naik si kenit naik atas (bergantung kepada saiz perut..hehe). Fuh fuh! Boleh drop dulu ahli rombongan di lobi sebelum turun ke tempat parkir awam.

Ada sudut penglibatan Malaysia dalam misi ke angkasa iaitu Program Angkasawan Negara 2007 di dalamnya, memberi info tentang perjalanan dan impak program tersebut terhadap kesejahteraan negara.

[caption id="attachment_393" align="aligncenter" width="300"] Bola cahaya yang berubah warna mimik planet-planet dalam sistem Suria[/caption]

[caption id="attachment_430" align="aligncenter" width="300"] Kebaya ke angkasa![/caption]

Ruang pameran dan aktiviti disusun pada dua aras. Selain itu, boleh ke anjung tinjau untuk melihat permandangan sekitar KL.

[caption id="attachment_418" align="aligncenter" width="300"] Permainan interaktif maya, tangkap asteroid![/caption]

[caption id="attachment_395" align="aligncenter" width="300"] Kapsul simulasi antigraviti.[/caption]

[caption id="attachment_419" align="aligncenter" width="300"] Seronok meneropong, jenuh menjawab pertanyaan anak-anak. Itu apa? Kenapa macam tu? Bla. bla..[/caption]

[caption id="attachment_420" align="aligncenter" width="300"] Si kecik juga mencuba dan memuaskan inkuiri sendiri.[/caption]

[caption id="attachment_422" align="aligncenter" width="300"] Ruang Sistem Suria di Aras 2, sesuai untuk pengukuhan Sains murid Tahun 6.[/caption]

[caption id="attachment_421" align="aligncenter" width="300"] Jadual Perkalaan Unsur yang menjadi mantera pelajar Aliran Sains.[/caption]

[caption id="attachment_423" align="aligncenter" width="225"] Mentadak mentaduk, macam mana angkasawan tidur?[/caption]

[caption id="attachment_424" align="aligncenter" width="300"] Ruang permainan kanak-kanak. Histeria budak-budak ini bila masuk.[/caption]

Video anak bermain dengan putaran bola -->


Keseluruhannya Planeterium ini memang hebat! Sesuai untuk pembelajaran anak-anak dengan menyedari kepentingan sains angkasa kepada masyarakat dengan kaedah santai, interaktif, menarik dan menyerononokkan.


Jom Ke Planeterium Negara!

Tuesday, August 9, 2016

Belajar dengan Siput Sedut

Kelmarin beli sebungkus siput sedut di Pasar Borong Selangor, Puchong.

Penjual kata siput boleh hidup sampai 7 hari, jangan masuk peti sejuk.

Hari ini memang masih hidup lagi.

Ummi buka plastik nak basuk di sinki.

Dibiarkan kejap untuk mandikan si kecik.

Hasilnya tada!!!!

Memanjat-manjat sana sini.

Siput pun cari air bersih taw! 

Berminat air Coway? Whatsapp nombor tertera.

[caption width="300" id="attachment_385" align="alignnone"] siput pun cari air bersih[/caption]
Ummi buat masa gulai.

Simpankan beberapa ekor untuk si kakak belajar.

[caption width="300" id="attachment_386" align="alignnone"] menyelidik[/caption]
Teruja betul anak-anak.

Diperhati pergerakannya.

Membandingkan dengan siput babi.

Sentuh.

Berimaginasi.

Yang paling baik, kita bersama-sama melayan pertanyaan anak-anak.

Thursday, August 4, 2016

Cara masak mee udon segera

Anak2 suka sangat udon.

Kalau makan kedai mahu dekat RM10 semangkuk, cenonet pula isinya.

Saya kongsikan cara masak udon segera. Segera ok. Bukan nak buat udon tu.

Bahan

1- udon kering

2- serbuk udon

3- air

Tu jer.. Haha.. Tapi mana nak dapat benda2 ni?


Ini sahaja bahannya

Dua2 benda ni saya beli di Daiso Cheras Leisure Mall. Udon RM5.30, serbuk sup RM5.30. Tapi tak semua Daiso ada jual, contoh Daiso AEON Rawang xde pun bende ni. Selain Daiso ada juga jual di pasar raya AEON, tapi jenama lain. Pernah beli juga di Giant, tapi hapak..huhu. Cap Halal? Memang xde, iAllah dari ramuan yang tertulis untuk jenis yang dalam gambar kat atas ni xde benda2 meragukan dalam tu. Udon ni dari tepung gandum, sup dia dari ekstrak ikan.

Dalam satu paket udon ni ada 4 ikat mee so boleh buat 4 sajian.

Dalam satu paket serbuk sup dia ada 8 paket, boleh buat 8 sajian.

Untuk famili saya 2 gedabak & 3 kenit, memang cukup satu paket udon.. Kos semua baru RM10.60, jimat uolzzz. Kalau kat kedai mahu RM50


Cara sediakan udon


Proses sediakan udon

1- Didihkan air

2-Rebus mee sehingga lembut, dalam 10 minit macam tu.

3-Tos mee, masukkan dalam air sejuk. Air sejuk k, bukan air suhu bilik.
Proses ini akan hilangkan kanji yang melekat-lekat pada mee. Mee akan kelihatan licin dan tulus gitew.

4- Tos mee, dah siap di makan. Di Jepun memang ada udon yang di makan panas atau sejuk. Kalau yang sejuk gaya makan dia celup2 dengan sup sejuk juga. Kalau yang panas, udonnya berenang dalam sup panas.

Cara sediakan sup udon
1- Koyakkan paket serbuk masukkan dalam mangkuk.

2- Bancuh dengan air panas.

3- Adjust kepekatan sup yang dikehendaki. Dah siap supnya!

[
Teruja dapat udon
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...