Friday, June 16, 2017

Lesen / Permit Memandu Antarabangsa IDP

Minggu lepas ambil cuti selesaikan hal pasport dan permit memandu antarabangsa (International Driving Permit - IDP).
IDP ini ialah dokumen yang boleh ganti lesen memandu kita untuk bawa kenderaan di luar negara yang tersenarai, antaranya Jepun.
Tempoh sah laku ialah setahun dari tarikh siap.
Alah..kejap je siap.

Dokumen diperlukan:

  1. Kad pengenalan asal dan salinan

  2. Lesen memandu asal dan salinan

  3. Bayaran RM150

  4. Sekeping gambar berukuran paspot.


Saya pergi ke JPJ Kuala Kubu Bharu tak sampai 30 minit siap.
Ha! ni ini la rupanya IDP, macam buku sebab setiap halaman ada bahasa berbeza.


Untuk pakai diluar negara contohnya bila ambil kereta sewa ke, tunjukkan IDP, lesen Malaysia & paspot.

Boleh wakil mohonkan?
Tak tahu sekarang boleh ke atau tidak sebab 10 tahun lepas sewaktu saya belajar di Jepun, saya minta kakak saya mohon dan pos ke saya sebab saya hendak ambil ujian lesen memandu Jepun.
Lagipun masa mohon IDP ini, tak perlu pun cap jari macam buat paspot.

 

Friday, June 9, 2017

Paspot Malaysia

Hari ini ambil cuti uruskan paspot, lesen memandu dan permit memandu antarabangsa.
Orang nak berjalan kan...hehe..ke mana? rahsia...tunggu!!
Paspot masing-masing pun dah tamat.
Izumi pula belum ada paspot lagi, kira permohonan baru.

Pukul 8:30 pagi sampai ke Imigresen Kuala Kubu Bharu.
Inilah suasananya, tenang kan?
Pukul 10.30 dah siap boleh ambil.
Sementara menunggu itu saya sempat ke JPJ untuk perbaharui lesen memandu yang nak tamat bulan depan.

[embed]http://img.photobucket.com/albums/v458/kadrimy/2017/paspot.jpg[/embed]

Dokumen untuk permohonan baharu, Izumi 3 tahun
1- MyKid asal dan salinan
2- MyKad ayah atau ibu asal dan salinan
3- Surat beranak anak asal dan salinan
4-Duit RM100
5- Kanak-kanak mesti hadir sekali diiringi ibu/bapa/penjaga sah

Gambar tak payah, sebab dia capture di kaunter terus.
Pastikan anak pakai baju gelap.
Izumi ni dipakaikan tudung hitam.
Tapi kalau anak jenis tak boleh duk diam untuk ambil gambar, boleh siap-siap bawa gambar yang diambil di studio, latar belakang putih ya..tak sama dengan dulu latar belakang biru.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...